این مقاله نگاهی عمیق به موتور AC و کاربرد آن دارد. در واقع سعی کردهایم مطالب مفیدی در رابطه با عناوین زیر در اختیار شما قرار دهیم.
فهرست مطالب
موتور AC چیست؟
موتور AC یا موتور جریان متناوب یک موتور الکتریکی است که از یک استاتور با یک سیم پیچ تشکیل شده است که با جریان متناوب برای تبدیل جریان الکتریکی به نیروی مکانیکی عرضه میشود. استاتور قسمت ثابت موتورِ در حالی که روتور قسمت دوار آن است. موتورهای AC میتوانند تک فاز یا سه فاز باشند؛ موتورهای سه فاز که عمدتاً برای تبدیل توان حجیم استفاده میشوند و موتورهای AC تک فاز برای تبدیل قدرت کوچک استفاده میشوند.
دو نوع موتور AC وجود دارد که سنکرون و القایی هستند. در موتور سنکرون، چرخش شفت با فرکانس جریان اعمال شده با الکترومغناطیسهای AC چند فازی بر روی استاتور که یک میدان مغناطیسی دوار ایجاد میکنند، برابر است. موتور القایی یا موتور آسنکرون (ناهمزمان)، یک موتور برانگیخته است که در آن جریان به قسمتی از موتور یعنی استاتور اعمال میشود. جریان از استاتور سیم پیچ اتصال کوتاه را در روتور قطع میکند تا گشتاوری را احساس کند که باعث چرخش روتور میشود.
موتورهای AC به دلیل انعطاف پذیری، کارایی و عملکرد بدون صدا منبع تغذیه برای کاربردهای مختلف هستند. آنها در پمپ ها، آبگرمکن ها، تجهیزات باغ، اجاق ها، تجهیزات خارج از جاده استفاده میشوند و معمولاً در بسیاری از لوازم خانگی، تجهیزات و ابزار یافت میشوند. آنها یک دستگاه جذاب و جالب هستند؛ زیرا میتوانند به راحتی در طیف گستردهای از برنامهها قرار بگیرند.
طراحی موتورهای AC نسبتاً ساده است. موتورهای القایی AC الزامات IE3 و IE4، استانداردهای بین المللی راندمان موتور را برآورده میکنند.
موتور AC چگونه کار میکند؟
اجزای اصلی یک موتور AC عبارتند از استاتور، جعبه ترمینال، روتور، بخش داخلی دوار (بیرینگ) متصل به شفت موتور. استاتور و روتور میدانهای مغناطیسی دوار تولید میکنند. سیم پیچی استاتور میدان دوار را با جریان متناوب ایجاد میکند.
در یک موتور AC سیم پیچ به عنوان آرمیچر عمل میکند. هنگامی که استاتور به یک منبع جریان AC متصل میشود، یک شکاف هوا ایجاد میشود که جریان را با سرعت سنکرون ثابت میچرخاند که ولتاژهایی را در سیم پیچ استاتور و روتور ایجاد میکند.
پیشنهاد مقاله برای مطالعه:
اهمیت قطر شفت در الکتروموتورها و نکات مهم در انتخاب اهمیت قطر شفت در الکتروموتورها و نکات مهم در انتخابعملکرد موتور AC چگونه است؟
اصطلاح موتور AC چندین نسخه از موتور را توصیف میکند که شامل تک فاز، سه فاز، براکه، سنکرون، ناهمزمان، سفارشی، دو سرعته و سه سرعته تک فاز است. تفاوت بین نسخههای مختلف مربوط به نوع کار مورد نیاز است که در آن برخی از موتورهای AC ساده هستند و برای کارهای کوچک استفاده میشوند در حالی که نسخههای دیگر برای کارهای بزرگتر طراحی شده اند. یک تفاوت اصلی در فاز تغذیه الکتریکی است که برای مصارف مسکونی در مقایسه با مصارف صنعتی متفاوت است.
برق شهری تک فاز یا دو فاز است در حالی که برق برای مصارف صنعتی سه فاز است. این تمایز دلیل تفاوت موتورهای AC صنعتی با موتورهای خانگی است.
موتورهای AC به عنوان موتورهای القایی شناخته میشوند؛ زیرا از جریان الکتریکی برای تولید گشتاور استفاده میکنند که توسط القای الکترومغناطیسی از میدان مغناطیسی استاتور ایجاد میشود.
انواع روشهای راه اندازی
یک موتور AC را میتوان با یک کلید روشن و خاموش ساده راه اندازی کرد که میتواند یک کنتاکتور یا استارت دستی باشد. یک کنتاکتور امکان کنترل قدرت ضامن به یک موتور AC را میدهد. استارتهای دستی دارای یک کلید دستی هستند که به اپراتور اجازه میدهد تا برق را تغییر دهد. این نوع استارت به عنوان یکسره شناخته میشود به این معنی که موتور مستقیماً به منبع برق متصل میشود. مستقیماً کنتاکتهای موتور را به منبع کامل ولتاژ متصل میکند که معمولاً شش تا هشت برابر جریان نامی است.
استارترهای مثلث_ستاره
انواع متداول استارتها هستند که از منبع ولتاژ کاهش یافته در راه اندازی استفاده میکنند. استاتور در یک پیکربندی ستارهای متصل میشود که وقتی موتور به سرعت معینی رسید به یک پیکربندی مثلث تغییر میکند. با انجام این کار، جریان خطی کشیده شده در هنگام شروع کاهش مییابد.
استارت ترانسفورماتور خودکار
استارت ترانسفورماتور خودکار از روشی مشابه به عنوان راهانداز مثلث استفاده میکند. مجدداً، جریان اولیه محدود به کاهش ولتاژ اعمال شده به استاتور است. مزیت استارت ترانسفورماتور خودکار این است که گشتاور و جریان را میتوان با ضربه زدن صحیح تنظیم کرد.
استارت امپدانس روتور
یک استارت امپدانس روتور مستقیماً از طریق حلقههای لغزنده و براشها به روتور متصل میشود. در ابتدا مقاومت روتور در حداکثر خود تنظیم میشود، اما با افزایش سرعت موتور به تدریج کاهش مییابد. استارت امپدانس روتور بسیار حجیم و گران است.
از آنجایی که موتورهای تک فاز یک میدان مغناطیسی ضربانی تولید میکنند، نمیتوانند خود راه اندازی شوند، زیرا گشتاور میدان مغناطیسی ضربانی را نمیتواند تولید کند.
سافت استارترها
نسخه پیچیدهای هستند که امکان کنترل شتاب و کاهش سرعت را برای توقف و راه اندازی موتور به صورت روان و یکنواخت فراهم میکنند که در نسخههای خطی این امکان وجود ندارد. مزیت سافت استارترها کاهش ساییدگی موتور و وسایلی است که به آن متصل است.
استاتور
استاتور یک میدان مغناطیسی دوار تولید میکند. دارای یک محور فلزی جامد، یک حلقه سیم، سیم پیچ، قفس سنجاب و اتصالات است. اگرچه قفس سنجابی در همه موتورهای AC یافت نمیشود، اما رایجترین نوع آن است. در موتورهای AC، برق مستقیماً به سیم پیچهای بیرونی استاتور ارسال میشود. استاتور دارای صفحات متعددی است که از مرکز آن با سیم مغناطیسی مسی خارج میشوند.
یک موتور AC سه فاز، دارای سیم پیچی سه فاز با هسته و محفظه است. سیم پیچها ۱۲۰ درجه از یکدیگر فاصله دارند که میتواند شش یا دوازده سیم پیچ باشد. سیم پیچها روی یک هسته آهنی چند لایه قرار میگیرند. ساختار هسته را میتوان در نمودار زیر مشاهده کرد.
روتور
برخلاف موتورهای DC، روتور موتور AC هیچ ارتباطی با منبع تغذیه خارجی ندارد. نیروی خود را از استاتور دریافت میکند. در موتور القایی سه فاز، روتور میتواند یک قفس سنجابی یا سیم پیچی باشد.
موتور AC قفس سنجابی
در نسخه قفس سنجاب، روتور از میلههای روتور با حلقههای انتهایی در دو انتها تشکیل شده است. چندین نسخه از روتور قفس سنجابی وجود دارد که شامل فاز تقسیم، خازن استارت، ران و خازن استارت، خازن دائم کار و متغیر و قطب سایه دار با طبقهبندیهای A، B، C، D و E است. در اکثر موارد قفس سنجابی از آلومینیوم یا مس ساخته شده است.
عملکرد موتور قفس سنجابی
در عملکرد موتور قفس سنجابی، میلههای روتور با میدان الکترومغناطیسی استاتور (EMF) در تعامل هستند. همانطور که جریان نوسان میکند، EMF همین کار را میکند و باعث میشود روتور بچرخد و حرکت چرخشی ایجاد کند. یک عامل کلیدی در حرکت این است که روتور با همان فرکانس جریان AC نمیچرخد و دائماً در تلاش است تا به آن برسد که این چرخش ایجاد میشود. اگر فرکانس یکسانی داشت، روتور یخ میزد و هیچ حرکتی وجود نداشت.
موتور AC سیم پیچی
موتور AC سیم پیچی یا لغزنده نوع خاصی از موتور AC است. این موتور دقیقاً همان قطعات موتورهای AC را دارد، اما همیشه سه فاز است. هسته استوانهای چند لایه روتور دقیقاً مانند سیم پیچهای روی استاتور با سیم پیچ میشود. انتهای ترمینال سیمها به حلقههای لغزنده روی شفت خروجی متصل میشوند. حلقههای لغزنده به براشها و یک مقاومت با سرعت متغیر متصل میشوند. حلقههای لغزنده کنترل سرعت و گشتاور موتور را فراهم میکنند که این ویژگی اصلی مثبت روتور سیم پیچی است.
موتورهای سیم پیچ ناهمزمان هستند که در آن بین سرعت استاتور و سرعت خروجی تفاوت وجود دارد. هنگام تولید جریان در روتور، موتور بین میدان دوار و روتور لغزش خواهد داشت. همانطور که موتور نیرو میگیرد، روتور قدرت استاتور را کاهش میدهد که امکان کنترل چرخش و توانایی انتخاب گشتاور و ویژگیهای عملکرد را فراهم میکند.
انواع موتور AC
موتور AC تک فاز
موتورهای AC تک فاز در مواردی که منبع تغذیه تک فاز وجود دارد، استفاده میشود. این نوع موتور AC کوچکتر و ارزانتر است. آنها با استفاده از ظرفیت کیلووات اعشاری ساخته شده اند. استاتور توسط یک منبع برق AC تک فاز فعال میشود. برخلاف موتور سه فاز AC، موتور تک فاز دارای یک سیم پیچ اصلی و یک سیم پیچ کمکی است که عمود بر سیم پیچ اصلی است.
روتور بر اساس مجموع دو میدان در حال چرخش مخالف میچرخد که نظریه میدان دوار دوگانه است. گشتاوری که تولید میشود برابر و مخالف است.
موتور AC چند فاز
موتورهای پلی فاز یا موتورهای چند فاز، نوعی از موتورهای AC هستند که میتوانند دو یا سه فاز باشند و از نظر نحوه عملکرد مشابه موتورهای تک فاز هستند. قطبهای استاتور در یک موتور چند فاز با یکدیگر هم تراز نیستند، به این معنی که روتور در زمانهای مختلف از کنار قطبهای استاتور عبور میکند. یک سیستم چند فاز دارای گروهی از ولتاژهای مساوی در فرکانس یکسان است که برای داشتن اختلاف فاز برابر بین میدانهای الکترومغناطیسی مجاور (EMF) قرار میگیرند. یک سیستم چند فازی میتواند دو، سه یا شش فاز باشد که اکثر آنها سه فاز هستند.
یک سیستم چند فاز معمولاً به عنوان یک سیستم سه فاز شناخته میشود و ۱.۵ برابر بیشتر از یک سیستم تک فاز، خروجی تولید میکند. جریان از یک سیستم چند فاز ثابت است که بر خلاف سیستم تک فازی است که ضربان دار است.
موتور AC سنکرون
یک موتور AC سنکرون جایی است که چرخش شفت در همان فرکانس منبع جریان است و دوره چرخش برابر با تعداد کامل چرخههای AC است. سرعت سنکرون ثابت است و در آن موتور، نیروی الکتروموتور را تولید میکند.
سرعت موتور سنکرون مستقل از بار است که در آن تغییرات بار روی سرعت موتور تأثیر نمیگذارد. موتورهای سنکرون خود راهانداز نیستند که برخلاف موتورهای خود راهانداز که منبع تغذیه مستقیماً به استاتور متصل میشود، متفاوت است.
موتور رلوکتانسی Reluctance
موتورهای رلوکتانس یک موتور تک فاز هستند که با مقدار دقیق میدان مغناطیسی دوار بدون هیچ سرعت سنکرون کار میکنند. موتور برای کارکردن ازعدم تمایل گشتاور استفاده میکند که نوعی گشتاور در دستگاههای آهنی است. گشتاور موتور توسط میدان بیرونی ایجاد میشود که یک میدان داخلی روی دستگاه آهن ایجاد میکند. برای اینکه گشتاور رلوکتانسی ایجاد شود، باید در اطراف محورها با زاویهای نسبت به زاویه قطبهای احتمالی میدان بیرونی کشیده شود.
موتور AC هیسترزیس Hysteresis
ماهیت منحصر به فرد روتور یک موتور هیسترزیس چیزی است که آن را از سایر موتورهای AC متمایز میکند. روتور حاوی مواد مغناطیسی نیمه دائمی است. گشتاور در اثر عقب ماندن شار مغناطیسی از نیروی مغناطیسی خارجی ایجاد میشود. گردابی جریان، گشتاور موتور را تولید میکند. موتورهای هیسترزیس سرعت دقیقی را با فلاتر کم ارائه میدهند و با نویز کمی کار میکنند.
یک موتور هیسترزیس دارای هستهای از مواد غیر مغناطیسی با لایهای از مواد مغناطیسی خاص است. روتور یک سیلندر صاف و بدون سیم پیچ است. حلقه هیسترزیس از کروم یا فولاد با یک loop هیسترزیس ساخته شده است.
موتور ریپالسیونی Repulsion
موتور ریپالسیونی نوعی موتور تک فاز است که با دفع قطبهای مشابه کار میکند. جدا از روتور و استاتور، یک موتور دافعه دارای یک مجموعه براش کموتاتور است. روتور دارای یک سیم پیچ DC توزیع شده است که مانند یک موتور DC با براشهای کربنی متصل به خود به کموتاتور متصل میشود.
با کوتاه شدن مدار روتور، روتور با عمل ترانسفورماتور، توان را از استاتور دریافت میکند. اصل کار و عملکرد یک موتور ریپالسیونی دفع قطبهای مشابه است که در آن قطبهای شمال مانند قطبهای جنوب یکدیگر را دفع میکنند.
موتور آسنکرون
یک موتور ناهمزمان از جریان القایی در روتور خود برای ایجاد حرکت چرخشی استفاده میکند. این متداولترین موتور AC است؛ زیرا به جریان AC که برای منبع تغذیه به استاتور متصل بوده متکی است. تمام توان یک موتور ناهمزمان به استاتور متصل است که هیچ کدام به روتور متصل نیست. قدرت روتور از القاء میآید.
القای روتور به دلیل نزدیکی آن به میدان الکترومغناطیسی استاتور است که باعث میشود روتور میدان الکترومغناطیسی خود را ایجاد کند که باعث چرخش آن میشود. از آنجایی که هیچ براش یا حلقه لغزشی وجود ندارد، موتور ناهمزمان کارآمدترین و قابل اعتمادترین موتور در بین تمام موتورهای AC است. به دلیل طراحی ساده و استحکام آن برای کاربردهای سنگین استفاده میشود.
طبقهبندی انجمن ملی تولیدکنندگان برق (NEMA)
انجمن ملی تولیدکنندگان برق (NEMA) استانداردهایی را برای موتورها دیکته میکند که در نشریه استاندارد NEMA شماره MG ۱ یافت میشود. این استانداردها بر اساس ساخت تجهیزات الکتریکی و بهترین شیوهها هستند. موتورهای AC که برای کاربردهای ویژه طراحی شدهاند توسط NEMA طبقهبندی نمیشوند و به عنوان موتورهای NEMA در بالا ذکر میشوند.
موتورهای القایی بر اساس طراحی الکتریکی آنها طبقهبندی میشوند. NEMA دارای پنج طبقهبندی برای موتورهای AC است که عبارتند از A، B، C، D و E. شرح ویژگیهای هر یک از طبقهبندیها به شرح زیر است:
طبقهبندی A:
- گشتاور شکست بالا
- برای استفاده خاص طراحی شده است
- ویژگی لغزش کمتر از ۵٪
طبقهبندی B:
- موتور همه منظوره
- لغزش ۳-۵٪ یا کمتر است
طبقهبندی C:
- گشتاور راه اندازی بالا
- جریان شروع عادی
- لغزش کم
- تقاضای کمی برای اضافه بار
طبقهبندی D:
- گشتاور راه اندازی بالا
- لغزش زیاد ۵ تا ۱۳ درصد
- سرعت بار کامل کم
- نوسانات سرعت به دلیل تغییر بار
طبقهبندی E:
- راندمان بالا، کارآیی بالا
- گشتاور شروع کم
- نیازها کم است
چرا از موتور AC استفاده کنیم؟
موتورهای AC کاربردهای مختلفی دارند، از وسایل برقی تا برقرسانی به قطعات بزرگ ماشین آلات. کم هزینه بودن و راندمان بالا باعث میشود تا برای کاربردهای مختلف قابل استفاده باشند. هر جا که به موتورهای الکتریکی نیاز باشد، موتورهای AC به طور کلی در قلب برنامه قرار دارند.
موتورهای AC قدرتمندتر از انواع دیگر موتورها هستند، زیرا میتوانند با استفاده از جریان قوی، گشتاور بیشتری تولید کنند. آنها در طیف گستردهای از اندازه ها، پیکربندیها و نقاط قوت هستند تا نیازهای برق هر صنعتی را برآورده کنند.
دلایل استفاده از موتورهای AC
موتورهای AC به دلیل کارایی و صدای کم، انعطافپذیر و سازگار هستند تا نیازهایی با عملکردهای مختلف را برآورده کنند. موارد استفاده از موتورهای AC شامل پمپ ها، آبگرمکن ها، تجهیزات باغ و چمن، اجاقها و تجهیزات موتوری خارج از جاده است.
موتورهای القایی AC رایجترین و پرکاربردترین موتورها هستند.
راندمان
موتورهای AC دارای مشخصه سرعت تا گشتاور بالایی هستند که عملکرد عالی را بدون گرم شدن بیش از حد، ترمز یا انحطاط ارائه میدهد. عملکرد موتورهای AC دلیل استفاده از آنها در کاربردهای پر تقاضا است. حدود ۸۵ درصد از انرژی ورودی برای ایجاد انرژی مکانیکی خروجی استفاده میشود.
طول عمر
موتورهای AC در سختترین شرایط دوام میآورند. تنها جزئی که ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد، بلبرینگها هستند که تعمیری ساده، آسان و مقرون به صرفه است. موتورهای AC دارای دو یاتاقان هستند که باید به صورت دورهای روغن کاری شوند. دوام موتورهای AC یکی از دلایلی است که آنها را برای کاربردهای خارج از جاده یا استفاده در شرایط سخت انتخاب میشوند.
بیصدا
از آنجایی که موتورهای AC خروجی صدای بسیار کمی دارند، برای محیطهای تجاری که در آن غذا سرو میشود یا خدمات به مشتری ضروری است، انتخاب میشوند. صدایی که موتورهای AC تولید میکنند کم است.
سازگاری
عوامل متعددی وجود دارد که موتورهای AC را سازگار و انعطافپذیر میکند. آنها با استفاده از یک کلید روشن و خاموش ساده روشن میشوند که میتوان آن را معکوس کرد. یک عامل اضافی سرعت متغیر و توان خروجی است که آنها را با شرایطی که چندین کاربر وجود دارد سازگار میکند.
دسترسی
هر عملیات صنعتی دارای شرایط گوناگونی است که به منابع متعدد نیرو و انرژی نیاز دارد. از آنجایی که موتورهای AC در اشکال، اندازهها و توان خروجیهای مختلف تولید میشوند، میتوان آنها را به راحتی در هر موقعیت ممکنی نصب کرد یا برای شرایط خاص و منحصر به فرد سفارشی و طراحی کرد.
سادگی
این واقعیت که یک موتور AC فقط یک قسمت متحرک دارد، یک مزیت عمده برای استفاده از آنها است. استاتور یک موتور AC برای موتورهای آسنکرون و سنکرون یکسان است. این سادگی طراحی دلیلی است که آنها بیصدا، کم هزینه و ماندگار هستند.
بدون جاروبک
موتور براش از براشها و یک کموتاتور برای تامین برق به سیم پیچهای مغناطیسی روی آرمیچر استفاده میکند. این فرآیند باعث ایجاد اصطکاک، گرما و اتلاف انرژی میشود. یک موتور براشلس یا بدون جاروبک، براشها و کموتاتور را حذف میکند که موتور خنکتر و کارآمدتری ایجاد میکند که سایش کمتری دارد.
راه اندازی خود به خود
برای راه اندازی موتور AC فقط تحریک AC لازم است. سادگی مکانیسم راه اندازی نیازی به هیچ جزء اضافی برای راه اندازی یک موتور AC ندارد.
تنظیم سرعت
سرعت موتور AC را میتوان با تغییر فرکانس ارسال شده به موتور کنترل کرد که باعث افزایش یا کاهش سرعت آن میشود.
ورودی تک فاز
بخشی از قابلیت انطباق موتور AC این است که چگونه میتواند با استفاده از یک ورودی تک فاز برای یک موتور سه فاز کار کند، حتی اگر مکان ممکن است ورودی سه فاز نداشته باشد.
موتورهای AC چگونه ساخته میشوند؟
موتورهای سه فاز AC برای اکثر کاربردهای صنعتی استفاده میشوند. سه بخش اصلی یک موتور AC عبارتند از روتور، استاتور و محفظه با قسمتهای کاری استاتور و روتور، در حالی که محفظه از موتور محافظت میکند و به عنوان محفظه آن عمل میکند.
موتورهای AC به دلیل استحکام، سازگاری، استقامت و سادگی طراحی که باعث تعمیر و نگهداری آسان میشود، برای طیف گستردهای از کاربردهای صنعتی استفاده میشوند. آنها میتوانند یک پمپ صنعتی یا یک میکسر خانگی را راه اندازی کنند و به راحتی با هر عملکردی سازگار شوند.
هسته استاتور
استاتور بخش ثابت موتور AC و مدار الکترومغناطیسی موتور است. از لایههای لایهای ساخته شده است که ورقههای فلزی نازکی هستند که روی یکدیگر چیده شدهاند تا یک استوانه توخالی را تشکیل دهند. استفاده از لمینیتها باعث کاهش اتلاف انرژی میشود.
سیم پیچ استاتور
سیم پیچی استاتور به سیم مسی گفته میشود که به دور استاتور در شکافهای آن پیچیده شده است. تعداد شیارها در استاتور به فازهای توانی که به سیم پیچها ارائه میشود بستگی دارد. یک موتور سه فاز دارای شش شیار با سه جفت سیم پیچ سیم پیچ است که با ۱۲۰ درجه جبران میشود. اصطلاح سیم پیچی برای توصیف کل مدار الکترومغناطیسی متشکل از سیم پیچهای متعدد استفاده میشود. کویلها به یک شکل و اندازه هستند. هرچه یک موتور سیم پیچ بیشتری داشته باشد، روانتر کار میکند.
تعداد جریانهای الکتریکی که به سیم پیچها انرژی میدهد به عنوان فاز موتور شناخته میشود. یک موتور سه فاز میتواند دارای سه، شش یا دوازده سیم پیچ باشد.
هنگامی که موتور فعال میشود، استاتور مستقیماً به منبع تغذیه متصل میشود که سیم پیچها و استاتور را به یک آهنربای الکتریکی تبدیل میکند.
روتور
روتور بخشی از یک موتور AC است که حرکت میکند یا میچرخد. نوع ساخت روتور قفس سنجابی رایجترین نوع آن است. مانند استاتور، روتور قفس سنجابی با چیدن لایههای لایهای برای تشکیل یک استوانه ساخته میشود. قفس سنجابی توسط میلههای رسانایی تشکیل میشود که به طور مساوی در شکافهای روتور قرار میگیرند. میلههای قفس سنجابی از آلومینیوم یا مس ساخته شده اند.
هنگامی که لایهها روی هم چیده شدند و میلههای هادی وارد شدند، یک شفت فولادی به وسط مجموعه فشرده میشود.
بلبرینگ
عملکرد یاتاقانها در یک موتور AC پشتیبانی و قرار دادن روتور، کوچک نگه داشتن شکاف هوا و انتقال بار به موتور است. آنها میتوانند با سرعتهای مختلف کار کنند و در عین حال اصطکاک را به حداقل برسانند.
انواع مختلفی از یاتاقانها در موتورهای AC مورد استفاده قرار میگیرند که شامل بلبرینگ و غلتک میشود. عمر یک یاتاقان در یک موتور AC با تعداد دور یا ساعات کاری که یک یاتاقان میتواند تحمل کند تعیین میشود. عوامل دیگر عبارتند از شرایط عملیاتی و روانکاری.
شکاف هوا
شکاف هوا شکاف بین روتور و استاتور است که بخش ضروری موتور و کلید طراحی آن است. شکاف باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا از تماس بین سطوح روتور و استاتور جلوگیری کند تا تلورانسهای مربوط به ابعاد، یاتاقانهای شل و حرکت آنها را محاسبه کند. شکاف هوا باید تا حد امکان کوچک باشد تا کارایی موتور افزایش یابد زیرا شکافهای هوای بزرگتر برای رسیدن به مغناطیس کافی نیاز به قدرت بیشتری دارند.
فن
در موتورهای AC گرما در سیم پیچها ایجاد میشود. به همین دلیل، موتورهای AC دارای سیستم خنک کننده داخلی هستند. در داخل محفظه، یک فن به شفت روتور در انتهای مخالف محور وصل شده است که ماشینی را که موتور AC به آن متصل است به حرکت در میآورد. فن، هوای خنک را به داخل میکشد و آن را از طریق سیمپیچها وارد میکند. هوای گرم از پشت محفظه خارج میشود.
محفظه
محفظه از قطعات داخلی یک موتور AC در برابر ذرات و مایعات محافظت میکند، خنک کننده همرفتی را فراهم میکند و ایمنی الکتریکی را تضمین میکند. میزان حفاظت تا حد زیادی به کیفیت مواد مورد استفاده برای تولید محفظه بستگی دارد. NEMA و IEC مشخصاتی برای طراحی محوطه دارند. کد حفاظت از ورود (IP) برای طبقهبندی محفظهها مانند IP65 استفاده میشود. هرچه تعداد کد IP بیشتر باشد، محافظت بهتری دارد.
برخی از محفظهها دارای پرههای حرارتی در کناره هستند و فن خنک کننده ندارند. محفظههای خنک شده با فن کاملاً محصور دارای یک فن بر روی شفت روتور هستند.
خرید موتور AC
تمامی الکتروموتورهایی که در سایت کاجیلی به فروش میرسند از نوع الکتروموتور ac هستند. برای مشاهده انواع الکتروموتور کاجیلی و استعلام قیمت الکتروموتور از قسمت منو دسته بندی الکتروموتور مورد نظر براساس نوع فاز و جنس بدنه را انتخاب نمایید.
مشاوره برای خرید موتور AC
- موتور AC یک موتور الکتریکی است که از جریان متناوب برای تولید انرژی مکانیکی با استفاده از مغناطیس ترکیب شده با جریان متناوب استفاده میکند.
- مزیت اصلی یک موتور AC توانایی آن در تولید گشتاور ثابت تا سرعت نامی است. اجزای اصلی یک موتور AC عبارتند از استاتور، درام بیرونی ثابت و روتور، بخش داخلی دوار متصل به شفت موتور.
- اصول اولیه موتور توسط تسلا زمانی کشف شد که او اصل میدان القایی مغناطیسی دوار (RMF) را شناسایی کرد که در دینامها استفاده میشود.
- انجمن ملی تولیدکنندگان برق (NEMA) استانداردهایی را برای موتورها دیکته میکند که در انتشارات استاندارد NEMA شماره MG ۱ آمده است.
- موتورهای AC به دلیل استحکام، سازگاری، استقامت و سادگی طراحی که باعث تعمیر و نگهداری آسان میشود، برای کاربردهای صنعتی بسیار متنوعی استفاده میشوند.
سلام
برای ساخت یک موتور ac با توان 60 وات و برق 220 ولت با توجه به محاسبات آمپر مساوی با 27. و مقاومت تقریبا مساوی با 815 اهم می باشد. برای بدست آوردن طول سیم مورد نیاز به سطح مقطع 1 میلیمتر مربع طول سیم بیشتر از 4000 متر میشه. آیا محاسبه من اشتباه هست. طول سیم مورد نیاز چقدر میشه؟
تشکر