با اینکه ژنراتورها انواع مختلفی دارند، اما برخی از اجزای اصلی آن‌ها با یکدیگر مشترک است. از جمله اجزای اصلی می‌توان به جاروبک، سیم پیچ ‌های میدان، یاتاقان، کموتاتور، بدنه، شفت، آرمیچر، فن و صفحه‌ی انتهایی اشاره کرد. هر کدام از ژنراتورهای جریان برق مستقیم (DC) از دو بخش عمده‌ی روتور و استاتور تشکیل شده اند؛ استاتور بخش ثابت و روتور نیز بخش متحرک ژنراتور است. فن، آرمیچر، کموتاتور و شفت اجزای اصلی روتور و صفحه‌ی انتهایی، بدنه و سیم پیچ ‌ها نیز اجزای اصلی استاتور به شمار می‌روند.

لوازم جانبی ژنراتور

اینک شماری از اجزای اصلی این قطعه را به اختصار شرح داده و در مورد کارکرد آن‌ها نیز توضیحاتی می‌ دهیم:

یکسوساز یا یکسوکننده

رکتیفایر (Rectifier)

یکی از انواع مختلف لوازم جانبی ژنراتور است که جریان متناوب (AC) را به جریان مستقیم (DC) تبدیل می‌کند. در رکتیفایر در واقع از چهار دیود استفاده می شود. دیودهای یکسو کننده وسایل الکترونیکی هستند که اجازه می دهند جریان الکتریکی تنها در یک جهت جریان یابد. به دلیل این خاصیت الکتریکی، از دیودها برای تبدیل انرژی الکتریکی جریان متناوب به انرژی الکتریکی جریان مستقیم استفاده می شود. در یک سیستم الکتریکی، دیودها را می توان در چندین مکان از جمله دینام یافت. دیودهای دینام سه عملکرد حیاتی را برای شارژ سیستم انجام می دهند.

انواع مدل رکتیفایر کاجیلی

رکتیفایر مدل MZQ کاجیلی

مناسب ژنراتور تک فاز (ST) بوده که برای ژنراتور 7.5 کیلووات 10 آمپر باید باشد و برای آلترناتور 10 کیلووات به بالا 20 آمپر.

لوازم جانبی ژنراتور - رکتیفایر مدل MZQ کاجیلی
رکتیفایر مدل MZS کاجیلی

رکتیفایر مدل MZS کاجیلی

مناسب ژنراتور سه فاز (STC) بوده که برای ژنراتور 7.5 کیلووات 10 آمپر باید باشد و برای آلترناتور 10 کیلووات و بالاتر 20 آمپر.

تنظیم‌کننده ولتاژ

رگولاتور ولتاژ ژنراتور (AVR)

که این لوازم جانبی ژنراتور به نام تثبیت کننده ولتاژ نیز خوانده می شود. این ابزار ولتاژ را بر روی مقدار مشخصی تثبیت می‌کند. تنظیم کننده ولتاژ خودکار (AVR) یک دستگاه الکترونیکی حالت جامد برای حفظ خودکار ولتاژ ترمینال خروجی ژنراتور در یک مقدار تنظیم شده است. با تغییر بار ژنراتور یا دمای عملیاتی، سعی می‌کند این کار را انجام دهد. AVR بخشی از سیستم تحریک دینام است.

AVR در کجای ژنراتور قرار دارد؟

به طور معمول رگلاتور در یکی از این سه مکان ژنراتور قرار دارد:

  • می تواند در جعبه کنترل اصلی ژنراتور باشد
  • می تواند در جعبه ترمینال دینام باشد
  • می تواند (معمولاً فقط در واحدهای قابل حمل بسیار کوچک) در زیر پوشش عقب دینام قرار گیرد
لوازم جانبی آلترناتور - رگولاتور ولتاژ ژنراتور مدل GB-160

رگولاتور ولتاژ مدل GB-160

مناسب ژنراتور تک فاز ST 

لوازم جانبی آلترناتور - رگولاتور ولتاژ ژنراتور مدل GB-170

رگولاتور ولتاژ مدل GB-170

مناسب ژنراتور سه فاز STC

ذغال ژنراتور

جاروبک Brush

ژنراتور جاروبک دار از جاروبک (یا ذغال) برای کمک به هدایت الکتریسیته از طریق آلترناتور یا ژنراتور استفاده می کند. جاروبک یا ذغال این لوازم یدکی ژنراتور یک تماس الکتریکی است که جریان را بین سیم‌های ثابت و قطعات متحرک، معمولاً در یک محور چرخان هدایت می‌کند. کاربردهای معمولی شامل موتورهای الکتریکی، ژنراتور یا آلترناتور است. طول عمر یک جاروبک بستگی به میزان استفاده از موتور و میزان انرژی وارد شده به موتور دارد.

 

جاروبک ژنراتور

سوالات متداول

رکتیفایر (Rectifier) چیست؟

دیودهای یکسو کننده‌ای که جریان متناوب (AC) را به جریان مستقیم (DC) تبدیل می‌کند.

رگولاتور ولتاژ (AVR) چیست؟

ولتاژ را بر روی مقدار مشخصی تثبیت می‌کند.

جاروبک Brush چیست؟

جاروبک یا ذغال یک تماس الکتریکی است که جریان را بین سیم‌های ثابت و قطعات متحرک، معمولاً در یک محور چرخان هدایت می‌کند. 

3.5/5 - (2 امتیاز)